Matematik är ett av de ämnen många elever tycker är jobbigt. Eleverna själva anger ofta “matteängslan” som en stor faktor, medan lärare pekar på bristande intresse och grundkunskaper. Läs mer på Vilärare här.
Escaply hjälper dig som lärare att göra matte mer lustfyllt och levande genom att kombinera matte-uppgifter i äventyrliga och interaktiva spel. Du som lärare kan skapa dynamiska matteäventyr som passar elever på alla nivåer.
Hur Escaply fungerar för matematik
-
- Skapa ett matteäventyr – sätt scenen Börja med att skapa en berättelse som ger kontext till uppgifterna. Det kan vara att lösa mysterier med algebra eller använda räkneuppgifter för att lösa verkliga företagsproblem. Tips, använd chat-GPT för att komma på och skapa en berättelse. Läs mer om hur du gör här.
- Integrera olika typer av matematikuppgifter
- Envals- och flervalsfrågor: Testa grundläggande kunskaper och begrepp.
- Fyll i tomrummet-frågor: Utmana eleverna att fylla i saknade siffror eller variabler i ekvationer.
- Matchningsfrågor: Koppla ihop problem med lösningar eller formler med deras användningsområden.
- Textfrågor: Ställ in om eleven måste ha 100% korrekt eller ej.
- Anpassa för alla åldrar och nivåer Skapa enklare uppgifter för yngre elever och mer utmanande problem för äldre elever.
- Engagera och utvärdera Aktivera uppgiften och låt eleverna använda sina kunskaper för att lösa problem och avancera i spelet. Följ deras framsteg och ge direkt återkoppling.
- Länka till andra resurser Escaply har ännu inte några mattefunktioner, men som tur är finns det en massa andra bra verktyg för detta. Varför inte låta eleverna göra uppgifterna i ett annat verktyg.
Bild
Fördelar med Escaply för Matematik
- Ökar Elevens Engagemang: Gör matematik till ett spännande, interaktivt spel.
- Stödjer anpassat lärande: Anpassa innehållet på klass eller individnivå.
- Främjar Kritiskt tänkande: Uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och kreativt.
- Enkel att använda: Snabbt och lätt att skapa engagerande spel.
Två Konkreta Tips
- Kombinera digitalt och fysiskt: Be eleverna hämta utskrivna matematikproblem från läraren för att skapa en extra interaktiv komponent.
- Använd en introberättelse: Sätt tonen för spelet och ge eleverna en känsla av syfte och kontext.
Escaply gör matematikinlärningen engagerande och meningsfylld för elever i alla åldrar. Kombinera lärande med specificering för att inspirera och motivera dina elever på nya sätt.
Skapa ett konto gratis på Escaply.com