Det kan vara svårt att hålla eleverna engagerade i klassrummet, särskilt när det är dags för repetition. Digitala escape rooms är ett utmärkt verktyg som kan användas i olika lärandesituationer.
I den har artikeln kommer vi att introducera dig för vad digitala escape rooms är, deras fördelar och varför de är ett utmärkt verktyg och inlärningssätt till ditt klassrum.
Vad är digitala escape rooms?
Digitala escape rooms innebär att man löser problem för att komma vidare i ett försök att nå målet/nyckeln och på så sätt bryta dig ut och klara spelet.
De börjar vanligtvis med en scen och en inledande uppgift. När den uppgiften är löst ger den nyckeln (vanligtvis en kod eller nummer) för att komma till nästa uppgift. Detta fortsätter tills den sista uppgiften eller pusslet är löst och eleverna kan ”fly”.
Varför använda digitala escape rooms?
Fördelar för eleverna
- Digitala escape rooms främjar samarbete
För alla lärare är ljudet av engagerad spänning och prat en musik för öronen. En varning – det kan bli högljutt under digitala escape rooms ! Eleverna älskar att arbeta tillsammans så att de kan klara av varje utmaning. För tävlingsinriktade klasser rekommenderar jag också att man ställer in en timer framme i rummet så att eleverna kan tävla. - Digitala escape rooms främjar problemlösning samt kritiskt och kreativt tänkande
De tillhandahållna uppgifterna är vanligtvis varierade. Vissa kan verka som normala uppgiftskort, medan andra involverar lite mer problemlösning eller kritiskt och kreativt tänkande. - Digitala escape rooms är roliga och engagerande
Digitala escape rooms är roliga! Eleverna är engagerade eftersom de älskar att bli utmanade av scenariot. De gillar det nya och annorlunda formatet på lektionen. De tycker om att arbeta med sina kamrater medan de lär sig.
Lärarfördelar
- Ingen rättning
Varför lämna det bästa till sist? Vilken aktivitet som helst som innebär ingen rättning har min röst!I digitala escape rooms måste eleverna ange rätt svar innan de kan gå vidare. Det betyder att det automatiskt rättas när de går. Om de får fel svar vet de att de måste gå tillbaka och kontrollera sitt arbete. - Fullständiga lärarsvar inkluderade
Om eleverna har svårt kan lärarsvar vara till hjälp för att vägleda dem åt rätt håll. Se till att om du köper digitala escape rooms så inkluderas lärarsvar för den här exakta situationen. Ibland kan skillnaden på en stor bokstav eller ett mellanslag göra hela skillnaden i en digital form. - Billigt och helt gratis på Escaply
- Ingen förberedelse
Alla resurser som inte kräver att jag gör mer arbete eller förberedelse är en absolut vinst! Digitala escape rooms kräver generellt sett bara att du delar en länk eller tillgång till eleverna och resten görs åt dig. - Kan användas varje år
Digitala escape rooms kan användas år efter år, eller klass efter klass. - Det kan användas i en mängd olika miljöer
Eftersom de är digitala är dessa aktiviteter mycket mångsidiga och kan användas i vilken lärandemiljö som helst med internetåtkomst. Detta inkluderar klassrummet, online-undervisning, hemundervisning och distansutbildning. - Digitala flyktrum vs normala escape rooms
Normala escape rooms är liknande i det avseendet att de har ett scenario, uppgiftskort, ett sätt att komma ut och fly. Det är vanligtvis sättet att komma ut som är skillnaden. Det är vanligtvis någon form av fysiskt lås eller nyckel som låser upp en låda eller ledtråd.Eleverna älskar båda typerna av escape rooms . Men jag föredrar digitala. Varför? - De är billigare
Första gången jag försökte sätta upp ett hands-on digitalt escape rooms underskattade jag kraftigt kostnaden för att köpa de olika låsen och nycklarna och utrustningen. Även för att göra en med endast 6 uppgiftskort, det betyder 5 olika ”lås” för varje grupp som deltar. I en klass med 28+ elever är det mycket material och en stor utgift.Att köpa ett anständigt digitalt escape rooms kostar runt $4 – 8. Dessa escape rooms kan användas av varje grupp och kan användas om och om igen varje år eller klass. Det här är ett mycket mer prisvärt alternativ. - De kräver mindre förberedelse
Förberedelsen som krävs för att sätta upp ett hands-on escape rooms är intensiv. Det är inte så enkelt som att skriva ut uppgiftskorten. Du måste tänka på hur varje uppgift ska låsas upp, ställa in materialen i en specifik ordning för varje grupp och tänka på hur varje grupp ska röra sig runt i klassrummet.Digitala escape rooms kräver (generellt sett) ingen eller lite förberedelse. För de jag skapar delas en länk med eleverna och sedan är det bara att köra! - De kan användas i en större variation av situationer
Digitala escape rooms kan användas för online-undervisning, hemundervisning, klassrum eller distansundervisningssituationer. De är så mångsidiga och kräver ingen lärarinställning.
Saker att titta efter när du köper digitala escape rooms:
- Vad du behöver för att få det att fungera
Krävs det bara internet? Behöver eleverna logga in på en särskild programvara eller webbplats? Behöver du särskild mjukvara på dina enheter? - Fullständiga lärarsvar
Du vill se till att fullständiga lärarsvar ingår om det uppstår några problem med digital teknik. Detta underlättar felsökning och hjälper dig även att känna dig förberedd inför lektionen. - Kostnad
Olika lärare kommer att ha olika budgetar. Men det är viktigt att komma ihåg att ett digitalt escape rooms är bara en lektion. En fantastisk lektion! Men fortfarande bara en. För mig skulle jag inte vilja spendera över $5 för en lektion. Med tanke på hur många timmar av förberedelse som krävs för att skapa bara ett digitalt escape rooms tror jag definitivt att upp till $8 är mycket rimligt. Men som lärare vet jag också att du kommer att ha andra lektioner och ämnen där du kanske behöver köpa resurser. - Innehåll
Se till att innehållet passar din ämnesområde och klassnivå. Även om produkten bör ha detta tydligt angivet i produktbeskrivningen, bör du när du väl har köpt den gå igenom svaren och uppgifterna och kontrollera att du har täckt alla delar. Oroa dig inte om det är en term eller avsnitt du inte har täckt. Du kan antingen täcka det i en lektion som leder fram till det digitala escape room, eller så kan du välja att ge eleverna svaret för den delen.